03 mei 2017

Wim Selderbeek

Potret van Wim Selderbeek. Jan Sluijters
Wim Selderbeek was een koopman die begin 20e eeuw een imposante verzameling schilderijen van NLse schilders heeft verzameld. Daarvan was een expositie samengesteld door het museum Alkmaar. Dankzij de Kunstkrant die ik regelmatig van mijn buurvrouw krijg was ik daarvan op de hoogte gesteld; eerder was ik al in Alkmaar vanwege de TT over van Everdingen en dan nu deze verzamling met werken van o.a. Jan Sluijters die veel voor Selderbeek heeft geschilderd, o.a. een fraai portret van zijn vrouw met kinderen. De triestigheid - vanwege de oorlog? - straalt uit de ogen van mevrouw Agaath Selderbeek.
Wim had zijn kapitaal verdiend met de handel in wild en gevogelte en later ook in automobielen; we spreken over twintiger jaren. Een Ford auto met V8 motor stond ook opgesteld in de tentoonstellingsruimte.
Een enorm schilderij van een Staphorster gezelschap sierde een muur. Ik was onder de indruk van het geheel en kan het iedere kunstliefhebber aanraden om erheen te gaan.

Mevrouw Selderbeek met haar twee kinderen



Deze Ford auto, voorzien van een V8 motor sierde de tentoonstelling.
Wim Selderbeek heeft in dit soort auto's gehandeld en mede zijn
kapitaal verdiend waarmee hij de kunstaankopen financierde


Geen opmerkingen: