09 mei 2017

Gek op citaten

Soms heb je in een boek een zin waar je om moet lachen of die je zo scherp vindt dat je hem zou willen onthouden. Maar ja, het geheugen is nogal beperkt; mijn extended geheugen is natuurlijk mijn daily Blog en daar kan ik dagelijks wat kwijt.
Zo heb ik bij het bestuderen van de dikke pil over de meesterwerken uit de Russische literatuur een aantal citaten die kennelijk in Rusland zijn ingeburgerd maar oorspronkelijk afkomstig van Poesjkins "Jevgeni Onegin", een larmoyant verhaal in dichtvorm:
Citaat over de citaten:

Gezegend hij die jong was in zijn jeugd, gezegend hij die tijdig wist te rijpen.

Gewenning is ons van God gegeven, ter vervanging van geluk in ons leven.

Al wie geleefd heeft en gedacht, kan niet anders dan de mensen in zijn hart verachten.
Einde citaten

Niet erg opwekkend vind ik deze Russische citaten.

Wèl een geestige opmerking vond ik in het boek "I contain multitudes" van Ed Yong over met elkaar strijdende wetenschappers in het veld van symbiose:

Citaat:
I find it ironic that theory, which is the epitome of cooperation and togetherness, can deeply divide people who spend their entire time thinking about cooperation and togetherness,


Geen opmerkingen: