31 augustus 2020

Echt opa

 

Een echte opa tussen zijn kleinkinderen

Van Joke kreeg ik per WhatsApp een fotootje waarop ik hand in hand loop met twee van mijn kleinkinderen. Dat was in de Hortus Botanicus van de Universiteit Leiden waar we onlangs waren. Eerst had ik het hele stuk van het station naar de Hortus al hand in hand gelopen met kleindochter Ronja; beetje onwennig voor mij, maar best leuk hoor met zo'n hummeltje van tweeëneenhalf jaar naast je. Voortdurend babbelend van wat er allemaal te zien is; ik versta het amper boven het verkeerslawaai uit en niet alles is voor mij ook goed verstaanbaar. Joke ging met Bram op de fiets nog ergens iets ophalen; Ronja en ik waren al geruime tijd in de Hortus toen Joke en Bram ook kwamen. Eerlijk gezegd was ik nog nooit in de Hortus van Leiden geweest ondanks dat Roos mij er meermalen op attent had gemaakt. Het was niet erg druk en we konden de tropische kas bezoeken. EN daar zag ik - volgens mij voor het eerst - de Victoria Regina, die waterplant met enorme bladeren waarop een baby kan blijven drijven, aldus de foto's. Schijnt ontzettend sterk te ruiken als hij bloeit; dat was nu niet het geval.

Buiten liepen de kinderen actief rond en kennelijk ook bij opa hand in hand waarbij Joke van de gelegenheid gebruik had gemaakt om dit zeldzame moment vast te leggen. Ik ga eigenlijk altijd op koffie visite en zie dan alleen de kleintjes die nog niet naar school zijn en dat zijn de meesten van mijn tien kleinkinderen nog, hoewel er nu toch wel verandering in is gekomen nu Bram en Guusje ook naar school gaan dit seizoen en ook Sjoerd zit al een jaar op school. Mm, dat schiet dus al aardig op. Nou ja, het jongt nog steeds aan, dus voorlopig zit ik nog goed.

Geen opmerkingen: