20 augustus 2020

Zevenaar

In de verte de Panoven
Roos vroeg me of ik vandaag niet mee zou willen naar Zevenaar. Zij heeft een jonge componiste leren kennen en nu zou zij gaan helpen bij de voorbereiding van een volgende opera: "ze kan vast nog wel een vrijwilliger gebruiken vandaag", aldus Roos. En dat bleek inderdaad het geval. 

We waren vrij vroeg naar Zevenaar vertrokken; via Arnhem en dan richting Winterswijk. Roos is helemaal los op Komoot en weet de mooiste wandelingen gewoon uit het beschikbaar kaartwerk te destilleren. En zo liepen wij eerst richting "de Panoven" om even te bepalen waar we moesten zijn. Daarna een wandeling door een natuurgebiedje bij de Rijn en via de rivierdijk weer terug. Keurig op tijd kwamen we aan bij de plek waar de voorbereiding plaats vond. Een looproute voor de deelnemers was met heel subtiele lijntjes aangegeven; ik was bang dat ik die met mijn grote wandelklossen kapot zou lopen. Overal stonden beschilderde bakstenen die ook onderdeel vormden voor de voorstelling. Het wordt een soort totaaltheater waarvan ik uiteraard geen opening van zaken doe, maar verrassend vond ik het wel.
Ik sprak de jonge componiste nog aan over hoe je nog iets nieuws op het gebied van muziek kunt bedenken na al die honderden jaren van ontwikkeling en met genieën als Bach en Mozart maar natuurlijk vele anderen. Opera is nog eens een tikkeltje extra. 

Na afloop liepen Roos en ik, al koutend over wat we hadden meegemaakt terug naar het station alwaar we afscheid namen. Ik ging terug naar de flat en Roos ging Zevenaar nog even onveilig maken. Thuis in de flat gekomen alles lekker gelucht en de deuren en ramen tegen elkaar open gezet. Rond een uur of negen ging het onweren en regenen waarmee de warmte behoorlijk uit de lucht was. Daarna kon ik alles weer open zetten en in de loop van de vroege ochtend ging het stevig waaien waarmee ik de flat verder kon luchten en afkoelen.

Geen opmerkingen: