05 augustus 2020

Mijn schooltijd

Door de serie "Kijken in de Ziel", waarin een aantal vooraanstaande wetenschappers werd geïnterviewd over wat wetenschap nou eigenlijk is, wat er zoal speelt in de wetenschap en waarbij ook persoonlijke wederwaardigheden aan de orde komen heb ik besloten om mijn eigen levensverhaal dienaangaande te beschrijven. Dit is de tweede blog in dit kader. 
Zo rond mijn tweede verjaardag verhuisden we van de Kinkerstraat in Amsterdam, waar ik was geboren in de alkoof en waar mijn ouders inwoonden bij mijn lieve oma Mien ten Brink, door mij "kleine Mimi" genoemd?! Het verhaal gaat dat ik 's-morgens voor haar slaapkamer stond te roepen: "kleine Mimi, komdejuit", de "r" kostte kennelijk wat moeite. Overigens kon ik heel snel heel goed praten en kletste iedereen de oren van het hoofd.
We gingen naar Zaandam; daar ben ik niet naar school geweest maar speelde wel op straat met de andere kinderen die daar woonden. Vervolgens verhuisden we rond mijn 4e jaar naar den Haag en daar werd ik naar de kleuterschool gebracht. Maar dat ging mij kennelijk niet goed af;ik vermagerde en werd lusteloos. Mijn moeder heeft me toen van school gehaald en verder thuis gehouden. Het enige dat ik mij weet te herinneren van die school betreft mijn buurmeisje, Marleen de Vogel. Ook zij werd naar school gebracht toen ik al in die klas zat, maar zij maakte zo'n spektakel omdat ze niet wilde dat ze er naar ik mij kan herinneren ook niet meer naar toe hoefde. Dat spektakel staat me nog goed bij.
En toen werd het Amsterdam-Slotermeer, een tuinstad. Daar ging ik naar de Burgemeester de Vlugtschool als 6-jarige. Ging prima, alleen snapte ik niet wat onderwijs nou precies was. Ik was een intelligent kind en begreep direct wat de juf - "juffrouw Vis" weet ik nog - uitlegde. En als zij dan vroeg naar het antwoord van een som dacht ik dat ze dat niet wist en riep het antwoord. Dat werd mij hardhandig afgeleerd. Het was maar een eenvoudige, nieuwe school in die tijd; het was de babyboom en overal noodgebouwen om die enorme kinderschare te huisvesten voor onderwijs. Na 6 jaar onderwijs deed ik toelatingsexamen voor het Lyceum, het Hervormd Lyceum West. Met lage, maar wel voldoende cijfers werd ik toegelaten. Ik vond het heerlijk op die school; eindelijk echte stof en binnen enkele maanden was ik de bolleboos van de klas; niet omdat ik zo hard werkte maar gewoon omdat het me gewoon aanvloog. Heerlijk, vooral die wiskunde en later de natuurkunde en scheikunde. De andere vakken als talen had ik niet zo veel mee.
Na de 2e of 3e klas, dat weet ik niet meer precies, moest/kon je kiezen tussen HBS of Gymnasium en - helaas - moet ik eerlijk zeggen -  heb ik voor HBS gekozen. Heeft mij tot op hoge leeftijd dwars gezeten.
Maar goed de HBS ging mij ook verder makkelijk af en met hoge cijfers voor de exacte vakken deed ik mijn eindexamen.

Geen opmerkingen: