14 augustus 2020

Onverwacht naar Windesheim

Voormalige kloosterbrouwerij te Windesheim
O wat was het warm de laatste dagen; bijna niet meer uit te houden op de flat. 's-Morgens heerlijk hoor, de koele nachtlucht liet ik dan de hele nacht vrij door de flat stromen en om dan direct vanuit bed aan de wandel te gaan om te genieten van de koelte zoals vriend Dick dat doet trekt me wel ontzettend maar legt het toch af tegen een lekker ontbijtje op het koele balkonnetje en lekker tutten in de keuken terwijl het nog frits is binnen. Het wandelen doe ik dan inderdaad in de hitte, waar ik overigens minder last van heb, maar toegegeven, dat valt niet altijd mee. En wandelen moet! Ik probeer toch wel minimaal zo'n 10 km te lopen iedere dag, d.w.z. ongeveer twee uur stevig aan de wandel; red ik net zonder te drinken zodat ik dat zonder rugzak kan afleggen.

Voor vandaag had ik eigenlijk geen plannen. Kwam zoals gewoonlijk in de ochtend met Roos aan de App en ook zij zat zich nog te bedenken hoe ze deze vrijdag in zou vullen. Natuurlijk ging ik wel eerst naar de markt om twee overheerlijke ribeyes in te slaan bij de slager Ultee. Verder had ik eigenlijk niets nodig. Thuis gekomen de ribeyes maar ingevroren; zijn bedoeld voor als Hugo langs mocht komen. Roos dacht erover om bij haar in de buurt te gaan wandelen bij het natuurgebied "Den Nul". Daar op inhakend stelde ik voor dat ik haar richting op zou komen; in Zwolle bus 161 zou nemen en dat we elkaar zouden ontmoeten bij het plaatsje Windesheim. "Ach", stelde Roos voor, "dan kom ik wel naar Zwolle en rijden we samen naar Windesheim". Prachtig klein plaatsje met een oud klooster dat vroeger ook bier brouwde. Er lagen heerlijke James Grieve appels; mijn dag kon niet meer stuk; dat vind ik uitgesproken de lekkerste appels die ik ooit gehad heef. Gelukkig hadden we geen van beiden het weerbericht geconsulteerd met gevolg dat we in een korte maar hevige onweersbui terecht kwamen. Roos had niet eens een paraplu bij zich. Gelukkig was ik rijk voorzien van regenspullen en konden we beiden droog blijven. Was een prachtige wandeling door het park en door het vriendelijke landschap langs de IJssel. Uiteindelijk kwamen we in Wijhe waar onze fietsen trouw stonden te wachten op het station. 

Geen opmerkingen: