13 augustus 2020

Corona in Delhi

Ook dor hout kan mooi zijn
Vandaag zou mijn vader 98 jaar zijn geworden ware het niet dat hij in 2003 is overleden aan een hersentumor. Toen hij na de diagnose met zijn behandelaar sprak en deze de mogelijkheid van een operatie ter sprake bracht vroeg mijn vader: "wat zou u mij adviseren als ik uw vader was?". Een wijze vraag waarop hij een wijs antwoord kreeg. Er werd van verder ingrijpen afgezien; hij kreeg een zware dosis corticosteroïden om de ontstekingsreactie rond de tumor te doen stoppen en hij heeft nog enkele weken bij vol verstand met ons door kunnen brengen. Voor hem geen "dor hout" discussie; sterven hoort erbij net als geboren worden. In de Trouw van gisteren stond een artikel over Corona in de sloppenwijken van Delhi. Het blijkt dat vrijwel geen mens zich daar aan de verplichte mondkapjes houdt, noch aan de verplichte afstand tot elkaar. Men handelt net als altijd en tot verbazing van de gezondheidszorgwereld zijn er ook geen corona patiënten. Wèl is 57% van de mensen inmiddels immuun door antistoffen; kortom zij zijn door het virus besmet geweest en hebben er verder geen ernstige klinische verschijnselen bij getoond. Men probeert dit verschijnsel te verklaren en natuurlijk wordt gesuggereerd dat er sprake is van onder-rapportage. Echter, er is ook geen oversterfte geconstateerd, in tegendeel zelfs er zijn tussen april en heden minder mensen gestorven. Men staat voor een raadsel. Een wanhopige gezondheidsmedewerkster, belast met het opsporen van Corona patiënten, rondrijdend in een gezondheisbusje waar mensen kunnen worden getest op het virus of op antistoffen heeft feitelijk niets te doen; er is niets aan de hand zou ik consluderen, maar zo zit de wereld kennelijk niet in elkaar. Zij ziet slechts één oplossing dat iedereen moet worden getest?! Ik moest eerlijk gezegd nogal lachen om dit artikel. Als wetenschapper kijk je kennelijk toch anders tegen de feiten aan. Neem nu het "experiment of nature" dat hier plaatsvindt. In New York leven de mensen ook dicht op elkaar, zeker vergelijkbaar met de sloppenwijken van Delhi. Daar is het sterftecijfer veel en veel hoger dan in Delhi. Hoe zou dat nog meer kunnen komen? Zou het niet meer kunnen liggen aan de fysieke toestand van de mensen in die twee gebieden. En dan heb ik het niet alleen over het grote aantal obese mensen in de VS en dus ook in New York; zul je in Delhi niet veel tegen komen. Maar neem ook de natuurlijke selectie van de mensen in India versus de VS; er zullen veel meer chronische patiënten zijn, de zogeheten "kwetsbaren". Daar zou de quintessens wel eens kunnen zitten vermoed ik. Natuurlijk loop ik al wandelend veel over Corona na te denken en de relatie tot onze "gezondheids"zorg die je natuurlijk beter ziekenzorg zou kunnen noemen. Gezondheidszorg is de aanleg van riool en schoon drinkwater geweest en heb je als persoon zelf in de hand door verstandig te leven: niet roken, veel bewegen, matig eten en je niet te veel opwinden. In de rijke landen wordt er alles aan gedaan om mensen zo lang mogelijk te laten leven; het hele medisch industrieel complex is daar op gericht; kost de maatschappij veel geld en inspanning en dat hebben we er collectief voor over zelfs nu - aldus de berichten - de economie eronder begint te lijden; het wordt een te grote belasting op financiën en personele inzet voor de maatschappij. En het resultaat is duidelijk; ik noemde het al eerder dat "mijn fysiotherapeut" en "mijn cardioloog" voor in de mond ligt bestorven vooral van de wat ouderen onder ons. Sterven wordt als een medische fout beschouwd. En nu zien we dat het fenomeen "kwetsbaren", zelfs oneerbiedig "dor hout" genoemd wordt; een cohort van mensen die in reservetijd leven en bovengemiddeld gevoelig zijn voor het Covid 19 virus; vooral bij die groep vallen de doden. Ik vermoed zo dat door de natuurlijke selectie van de bevolking en de minder overvloedige medische ingrepen in de Indiase sloppenwijken aanzienlijk minder "kwetsbaren" rondlopen en dat daarmee de ondersterfte en het niet klinisch manifest worden van het Corona virus verklaard zou kunnen worden. Hier ontstaat de gewenste groepsimmuniteit die in de eerste toespraak van onze premier werd genoemd. Tot op zekere hoogte gebeurt dat ook in ons land. Ik hetinner me de constatering dat tot menigs verbazing een veel groter aantal van de Limburgse bloeddonoren antistoffen tegen Covid had en dat kennelijk zonder de klinische manifestatie. Ik vind het allemaal zo interessant maar moet het van de schaarse echte informatie hebben uit de kranten; het meeste is toch vooral druktemakerij.

Geen opmerkingen: