02 december 2023

Wat een regen

 

Het goed gevulde krokodillenvijvertje

Waren oktober en november "de natste oktober resp. november sinds er gemeten werd", daar nodigde het weer ook vandaag beslist niet uit tot buitensport, maar natuurlijk moest ik even de benen strekken in het inmiddels wel erg bekende Houdringebos hier in de Bilt. en zo kwam ik ook weer langs het plekje waar ik "vroegig" de kinderen had wijs gemaakt dat er in een bepaalde kuil in het bos krokodillen huisden, het krokodillenvijvertje. Overigens had deze kuil, aldus oud ingezetenen wel een geschiedenis, zij was namelijk aangelegd tijdens de bezetting in WO II, er was een wapen in opgesteld, wellicht luchtafweergeschut, of een tank, zo gedétailleerd was de kennis niet meer. Hier in de buurt was natuurlijk het oude vliegveld Soesterberg waar later de Amerikaanse luchtmacht was gestationeerd, maar tijdens WO II "lagen" hier de Duitsers. Oud buurman Tom wist te vertellen dat er een keer een zwaar beladen bommenwerper tijdens het opstijgen was neergestort hier vlakbij en dat er in het gat van de explosie een vijver was aangelegd, nou dat plekje heb ik in al die jaren niet mogen ontdekken, maar wel het krokodillenvijvertje en dat passeerde ik vandaag tijdens mijn verplichte wandeling. Tot mijn genoegen stond het vol met water en dat was al in geen jaren meer het geval, kennelijk staat het grondwater behoorlijk hoog dankzij die langdurige regen. Dat was on onlangs in de buurt van Dalfsen ook al opgevallen. Goed voor de natuur!

Geen opmerkingen: