19 december 2023

Systeem van Dalen

 

Systeem van de hooggeleerde van Dalen in werking

Hij was de eerste hoogleraar waarbij ik ooit tentamen had gedaan, professor van Dalen, hoogleraar analytische chemie, althans het tentamen analytische chemie heb ik bij hem afgelegd op zijn studeerkamer in Badhoevedorp. Ik herinner mij zijn gestalte tijdens colleges nog goed; met een stuk krijt schrijvend op het bord met zijn karakteristieke kale kop. Hij had een heel praktische toepassing op zijn naam staan, de drie bekerglazen van van Dalen om glaswerk brandschoon te maken. Die moesten gevuld zijn met gedestilleerd water en in volgorde moest je daar dan glaswerk dat al zorgvuldig was gereinigd indopen om het laatste grondig te verwijderen, niet in één keer een heleboel gedestilleerd water gebruiken, maar steeds verder verdunnen van de nog aanwezige verontreiniging, logisch systeem, maar wee je gebeente als het niet als zodanig klaar stond bij de practica die wij als studenten moesten volgen! Was ook best nodig want met de analytisch chemische technieken werd de minste verontreiniging al aangetoond en dat was niet de bedoeling.
Voor vandaag stond natuurlijk het verwerken van de enorme hoeveelheid boerenkool op de werklijst. Had het grootste gedeelte gisteravond al in de week gezet in een stel grote plastic vaten die ik overgehouden heb van de walnoten die ik altijd in het groot inkoop. Vanmorgen had ik het rijtje van drie opgesteld met de afwasbak vol schoon water en nog een wat kleiner plastic vat. En daar ging ik volgens het "systeem van Dalen" aan de gang, telkens een kleine hoeveelheid een vaatje verder zodat alle stof was verwijderd en tot slot in de kookpan. Die met een schepje zout op het fornuis en koken maar. Verdere verwerking met de vortex/blender komt wel als het geheel is afgekoeld.

Geen opmerkingen: