25 december 2023

Kerst!

Voormalig kerststalletje in het Houdringe bos


Ik moet er altijd aan denken hoe vroeger onze eerste kerstdag begon, het Weihnachtsoratorium van Bach. Nu op Youtube uitgevoerd door de Bach vereniging. Roerend, prachtig uitgevoerd en met ondertiteling zodat ik eindelijk begreep wat frohlocket betekent. Vooral dat begin van het Weihnachts oratorium met die pauken en het aanzwellend gezang van het koor met die enorm hoge sopranen. Maar vanochtend in m'n eentje, vanmiddag komen Hugo en Marjorie, zij komen hier eten. Waren wij aanvankelijk bij hen uitgenodigd, daar kwam het hun achteraf slecht uit omdat ze de afgelopen dagen in Berlijn waren voor het kerstgebeuren aldaar, zoals de kerstmarkten en ze geen gelegenheid zouden hebben om een kerstmaal klaar te maken. En aangezien Marjorie gek is op boerenkool heb ik aangeboden om boerenkool te maken en dat ze hier bij mij op de flat kwamen eten. De inkopen daarvoor hadden we vorige week al gedaan dus nu aardappelen schillen koken en stampen en de boerenkool verder afmaken. Maar natuurlijk ook het huis aan kant maken, de afwas doen en de plee reinigen, doe ik altijd als er een (schoon)dochter op visite komt en tussendoor ook wel hoor har har.
Roos bleef in Wijhe vanwege de gevreesde wateroverlast, maar vandaag is het hier gewoon droog gebleven tot mijn stomme verbazing want er werd weer een forse hoeveelheid water verwacht. Ik heb dan ook een wandeling door het bos gemaakt en daarbij gekeken of het kerststalletje inmiddels weer in gebruik was genomen. Toen ik eraan kwam lopen stond er een ouder echtpaar dat net als ik uit een soort gevoel van nostalgie was komen kijken. In vroeger jaren zat er op eerste kerstdag een jong echtpaar, dochter en zoon van de boswachter meen ik. Ze zaten dan te kleumen bij een vuurtje, er was ook een echte ezel en nog wat vee met een pop om een levende kerststal uit te beelden. Dat trok een enorm bekijks, een hele stoet Biltenaren trok in stilte voorbij, best bijzonder. Maar al jarenlang vindt dit niet meer plaats en raakt het stalletje in verval.  

Geen opmerkingen: