08 december 2023

Moderne muziek in Tivoli

 

Een podium vol instrumenten en uitvoerenden

Zo langzamerhand betekent "vrijdag" niet uitsluitend marktdag, maar vooral ook "Tivoli", het lunchconcert. Roos heeft gewoon gelijk dat muziek in de zaal toch beter klinkt dan door een koptelefoon van de computer, en het is meer een beleving wanneer je de muzikanten bezig ziet. Dus bracht ik vanmorgen een bezoek aan Tivoli als mogelijkheid naar voren. Het bleek bij nader inzien een heel bijzonder concert te zijn vandaag, een groot aantal instrumenten en uitvoerenden. Het waren studenten van het conservatorium Amsterdam. Dus de smartphone aan het werk gezet om twee tickets te bestellen. Ondanks de grote belangstelling was het zo gepiept. 
Het lunch concert in Tivoli Vredenburg. Het programma bestond uit hedendaagse voornamelijk Amerikaanse muziek, precies de twee muziekonderdelen die niet mijn voorkeur hebben, maar ik laat mij graag verrassen. En inderdaad een verrassing, een prachtig uitgebalanceerde voorstelling door Score Collective van het Conservatorium Amsterdam. De spanningsboog werd begonnen en gesloten door 2 stukken uit Our lady of late van Meredith Monk. Daartussen lieten slagwerk, strijkers, blazers en zangers een veelheid aan muzikale gedachten passeren, in een passende 'choreografie'. Het publiek werd er actief in betrokken met zoiets simpels als twee steentjes per persoon. We kregen er allebei een kick van, was een heel bijzondere uitvoering waarvan Roos uitgebreid verslag deed op haar Facebook pagina die ik overigens grotendeels geplagieerd heb in deze blog.


Geen opmerkingen: