10 december 2023

Merkwaardig toeval

 

Leesadvies van Roos


Roos had in zo'n straatbiebje, waarvan je boeken kunt meenemen of deponeren had ze een boek meegenomen dat haar bij lezing bijzonder had getroffen; "Geheel de uwe", van de pen van Connie Palmen, weduwe van Ischa Meijer en daar ging het boek over. Hoewel Ischa Meijer al meer dan 20 jaar geleden is overleden wist ik nog precies wie hij was: "die vreselijke interviewer, die niemand uit liet spreken!", zo karakteriseerde ik hem terwijl ik wist dat Roos hem juist een hele goede interviewer vond omdat hij politici ongenadig aan de kaak stelde volgens haar. Ze adviseerde mij om het boek ondanks mijn duidelijke tegenzin toch te lezen en een leesadvies van Roos volg ik steeds op en tot nu toe altijd naar genoegen.
En aangezien ze zaterdag in de loop van de ochtend weer terug was gegaan naar Wijhe kon ik die nacht tijdens mijn "normale" leestijd, d.w.z. tussen 1.00 en 4.30 lekker in de lettertjes duiken. Eerst een stuk in Hadrianus, van Yourcenar, maar toen me dat teveel werd maar eens Connie ter hand genomen en dat was heerlijk vloeiend geschreven en die Ischa bleek een wonderlijke figuur met een wonderlijk verleden dat mij best fascineerde. En zat ik zondag wat in mijn e-mail te scharrelen daar kwam ik een nieuwsbrief van de VPRO tegen waar ik al jaren lid van ben en ook de uitgaves van hun Podcasts financieel een beetje steun. Ik ben zo'n oen met het zoeken van podcasts dat ik helemaal verheugd was dat er een voor mij werkende link in zat die verwees naar, je raadt het nooit lezer, een serie podcasts over die zelfde Ischa Meijer, uit te spreken als Iesga Meijer en niet met die zachte joodse Iesjcha zoals ik hem altijd heb genoemd. Ik heb direct de eerste podcast met interviews van Ischa beluisterd, een serie die door Connie Palmen was samengesteld. Fascinerend. Vanaf die eerste podcast ben ik dagelijks aan het luisteren geslagen; het zijn er 17 in totaal, dat belooft wat!

Geen opmerkingen: