30 december 2023

Parelmoerwolken?

 Nooit van gehoord, een natuurverschijnsel dat slechts zichtbaar is rond de kerstdagen en samenhangt met ongehoord lage temperaturen -80 graden Celsius hoog in de atmosfeer, ter hoogte van de ozonlaag. Onder die omstandigheden kan de geringe luchtvochtigheid leiden tot kristalvorming die bij zonsopgang prachtige lichtverschijnselen kan veroorzaken. Ik las dat vanmorgen zeer vroeg op weeronline; het was volle maan en zo te zien was de lucht kraakhelder, in het maanlicht zag ik slechts de condensstrepen van de onvermijdelijke vliegbewegingen. Maar toen ik nog een keer keek op het moment dat de zon op zou komen zag ik in het westen een lichtverschijnsel waar ik niets anders van kan maken dan die genoemde parelmoerwolken, hoewel? Denk dat het wishful thinking was har har.
Na al die regentijd lijkt het vandaag voor het eerst sinds lange tijd droog te blijven.

Geen opmerkingen: