13 december 2023

Ischa Meijer

Afgelopen nacht nog wat liggen lezen en vanmorgen om 8.30 definitief opgestaan. Ik kan dan zo aarzelen hoe ik mijn dag zal gaan gebruiken. Ik moest sowieso brood bakken, maar wanneer dan? Ik gaf mezelf een schop onder de kont en ging eerst maar eens meel afwegen en twee broden aanzetten. Voortdurend de wekker zetten voor de timing van het rijzen, is best lastig met twee broden tegelijk. Maar het lukte en tussendoor natuurlijk verder luisteren naar de serie podcasts van de VPRO over Ischa Meijer, fenomenaal om zoveel over een persoon aan de weet te komen. Het geeft mij een beetje het gevoel dat ik had toen ik bij KPMG werkte als organisatie adviseur, je hoort van meerdere kanten hoe een casus in elkaar zit en na een gesprek of drie komt er een hypothese uit de mist en na vijf gesprekken is de zaak duidelijk en hoor je verder slechts détails. Zo ver ben ik met Ischa nog niet als het al mogelijk is, maar de contouren zijn toch die van een zeer bijzonder persoon; buitengewoon intelligent en buitengewoon grillig, het gaat alle kanten op en hij kan buitengewoon goed verschillende rollen spelen en lijkt dat feitelijk voortdurend al wisselend van rol te doen. Heel in de verte als die persoon in die film "Sybil" met zo'n meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Enerzijds heb ik medelijden met hem en anderzijds zou je hem achter het behang willen plakken zou mijn moeder zeggen. Ik zou hem wel gemogen hebben denk ik nu, maar of ik hem aan zou kunnen betwijfel ik.

Hier de link naar deze podcast 

Geen opmerkingen: