26 december 2022

Ruth Holton

 Inmiddels ben ik voor m'n gevoel al een jaar bezig met het zelf bedachte project "alle cantates van Bach beluisteren" en wel de versie die door Ton Koopman is geproduceerd. CD na CD luister ik hetzij in bed, hetzij met een boek in m'n leunstoel. Sinds Pieter Jan Leusink al die cantates met zijn vaste solisten en het koor uit Elburg heeft opgenomen heb ik mij jarenlang verlustigd aan deze prachtige muziek. Ook van Gardiner heb ik een behoorlijk aantal uitvoeringen beluisterd en ook van Japanse uitvoeringen. En dan ga je verschillen horen, dan ga je kritisch worden en wat dan?
De kooruitvoeringen van Ton Koopman zijn naar mijn meningen niet te verbeteren. Maar voor de solisten acht ik dat anders, daar vind ik met name de sopraan die zover ik weet alle partijen voor Leusink heeft ingevuld buiten kijf de mooiste uitvoeringen heeft verzorgd die ik ooit gehoord heef. Ruth Holton. Met name de minder beroemde cantate "Was frag Ich nach der Welt", met aan het eind die in mijn oren zo prachtige aria van de sopraan daar vind ik Ruth Holton ongeëvenaard mooi zingen; strak, helder zoals het idealiter zou moeten klinken. Daarentegen vind ik het koor van Leusink weer aanzienlijk minder dan dat van Koopman. Tis 't ien of 't aender zou ik zeggen, maar de composities van de grote meester blijven weergaloos. Ik zal doorgaan met het beluisteren.

Geen opmerkingen: