09 december 2022

Weer verloren

 Heb 's-avonds om 8 uur naar de kwartfinale van NL tegen Argentinië gekeken. Na het eerste doelpunt van Argentinië had ik het weer helemaal gezien. In 1974 en 78 heb ik veel wedstrijden bekeken en kan mij nog goed de nederlaag van NL tegen Duitsland herinneren, met Cruijff die in de eerste minuut al scoorde maar uiteindelijk verloren "we" toch met 2-1, was trouwens niet mijn eerste WK finale, dat was in 1966 Engeland tegen Duitsland, een wedstrijd die Duitsland uiteindelijk verloor, ik meen zelfs in de verlenging. Ik was toen samen met mijn schoonvader Roelof in een kroeg neergestreken in Norg waar we toen met vakantie waren. Roelof was gek op voetbal, met hem heb ik best veel "Sport in beeld" afleveringen gezien. De interesse voor passieve sportbeleving was in mijn twintiger jaren snel uitgedoofd tot 1974, toen Cruijff met ongeëvenaard voetbal de beeldbuis veroverde. 

Nederland tegen Argentinië was in 1978 de finale wedstrijd die NL eveneens verloor. Ach, die misser van Rensenbrink, dat schot tegen de paal, ik zie het nog voor me. En dan nu, ik heb ff gekeken, maar de uitslag hoor ik nog wel. De ploegen spelen zeer rationeel voetbal en zijn aan elkaar gewaagd, maar wanneer een ploeg achter staat moet ze wel meer risico nemen dus heeft NL mijns inziens geen kans meer om te winnen. We gaan het zien.

Heb toch nog even stiekem gekeken en zag dat NL was langsgekomen met 2 - 2, Strafschoppen, een flauwekul beslissing, doe dan gewoon kop of munt. Net als in 1978 heeft Argentinië uiteindelijk "gewonnen". 

Geen opmerkingen: