20 december 2022

De saucijzenbroodjes van bakker Bril

 

De ruïne van "De Nijenbeek"

Al een poosje geleden hadden Ab en ik afgesproken om vandaag aan de wandel te gaan en wel richting Klarenbeek en met name naar bakker Bril in Voorst. Ab is altijd vroeg dus om 8 uur ging de bel en gingen we aan de thee. En als altijd hadden we geen gebrek aan gespreksstof. Ik had een boek waarvan ik vond dat het typisch een boek voor Ab was, Revolusie van David van Reybrouck en dat overhandigde ik hem, ben benieuwd of het hem bevalt, hakt er behoorlijk in wat "wij" destijds in Indonesië, de keten van smaragd hebben uitgevreten met de oorspronkelijke bevolking aldaar. Ik schaam mij ervoor en zou een wat ruimhartiger samenwerkingsbeleid - indien ook gewenst door Indonesië - wenselijk vinden. Maar goed, daar ging het vandaag niet om, vandaag ging het om de saucijzenbroodjes van bakker Bril. Dus na ruime inname van thee gingen we op weg. Gelukkig was er op het urgentste ogenblik een benzinepomp waar we beiden de thee, althans het fysiologisch restant daarvan konden achterlaten en voort reden we tot station Klarenbeek. Daar parkeerde Ab de auto en gingen we op weg. Via de bekende weg naar Voorst en naar ons doel voor vandaag, bakker Bril. Eigenlijk had ik op de manier van Obelix de saucijzenbroodjes willen bestellen, zo van: "twee saucijzenbroodjes alstublieft" en dan argeloos, "ik ook graag twee", maar ik bestelde er uiteindelijk gewoon vier en die hebben we als twee zwervers, schuilend voor de lichte regen tegen een belendende muur staand opgesmuld. Die lekkernij daar is echt bijzonder en middels een magnetron met IR verwarming dubbel opgewarmd en dus knapperig, heerlijk gewoon. Vervolgens liepen we verder naar de prachtig opgeknapte ruïne van Nijenbeek, daar konden we even uit de motregen schuilen en een foto voor de blog maken. De imposante zwarte populier stond te pronken naast dit oude bouwwerk dat naar ik begreep in de WO II nog eens krachtig is beschoten, vast niet vanwege de strategische waarde, maar waarom dan wel? 
We overwogen nog even of we via Zutphen of direct naar Klarenbeek zouden gaan en kozen voor dat laatste. Het werd uiteindelijk een kleine 15 kilometer na een weer bijzonder gezellige dag wandelen met mijn goede vriend Ab! 

Geen opmerkingen: