28 december 2022

Berg en Terblijt

 


Na ons eerste ontbijt weer in "het Schaep" gingen we op weg naar het station. Geheel tegen mijn gewoonte in hadden we niets voorbereid van wat we vandaag zouden gaan wandelen en lieten het een beetje aan het toeval over. Eigenlijk had ik misschien wel mijn oorspronkelijk plan van gisteren om van Gronsveld naar Valkenburg te gaan lopen willen doen vanwege de Zuid Westen wind in de rug, maar ja, vanuit Valkenburg kun je zo veel richtingen op en bij het station stond een bus 4 richting Maastricht en waar zou die heen gaan? In ieder geval naar het Oosten en dus goed voor het westelijk stuk van de Zuid Wester wind die behoorlijk krachtig van zich liet voelen. Dat werd dus Berg en Terblijt en de track van Roos deed de rest, kortom weer een verrassende zig-zag route door het Limburgse landschap over paden die we voor een deel nog niet eerder hadden betreden. Maar op zeker moment herkende ik de omgeving en inderdaad daar kwamen we bij het trapveldje van de Terblijtse boys, een voetbalclub van vlak na de oorlog aldus het informatiebord dat nu leesbaar in deze blog is ingevoerd. Een prachtig wandelgebiedje vlakbij Valkenburg feitelijk en met veel ups en downs. Uiteindelijk belandden we via het openluchttheater van Valkenburg in het midden van de stad. Ik scoorde nog een lekker broodje paté bij de bekende slager die ik nog kende van de vorige bezoeken. "Wat een gekkenhuis is het hier", merkte ik op. Valkenburg is van een rustige toeristenplaats veranderd in een luidruchtige, van frituur walmende kermis met een continue stroom van langzaam door de winkel en terrasjes route achter elkaar aan slenterende massa, al dan niet vretend maar zich vooral vervelend kreeg ik het gevoel. Grappig genoeg kom je dan in die paar achterafstraatjes geen mens tegen, iedereen loopt als een troep schapen de zelfde route. Heb ik ook gehoord over bezoekers van de grootste kermis van Europa, Venetië, zelfs daar heb je verlaten pleintjes en doodlopende straatjes. Ik deed mee in die melée en knaagde mijn heerlijke broodje weg en ging rustig terug naar het hotel. Daar dineerden we als vanouds en bridgeten met plezier en eindigden rond het midden met ongeveer 50% en helemaal tevreden. 

Geen opmerkingen: