21 december 2022

Merkwaardig toeval

 

Oude aantekeningen

Deze week haalde ik uit de binnenzak van een weinig gedragen winterjas een papier met wat oude aantekeningen. De namen van een voormalig leraar van de middelbare school maar ook de naam van de weduwe van een andere leraar van de middelbare school, Greetje den Ouden-Dekkers stond er op. Deed mij herinneren aan het bezoek dat ik jaren geleden samen en op instigatie van vriend Peter C. aan deze mevrouw den Ouden hebben gebracht omdat wij zulke indringende herinneringen hadden aan haar man, Jan den Ouden die in de jaren 60 van de vorige eeuw ons les heeft gegeven in aardrijkskunde. Zij had bij die gelegenheid veel verteld over zijn leraarschap en vooral over zijn studiereizen in het kader van zijn onderzoek aan de kastensystemen in India. Ik zag de naam en realiseerde me dat ik best nog veel herinnerde van het bezoek dat wij ergens in de zomer van 2010 aan haar hebben gebracht. 
En enkele dagen later kreeg ik een Volkskrant in handen die mijn buurvrouw voor mijn deur had gelegd omdat ze geen tijd had om te lezen en wat kwam ik daar tegen, een rouwadvertentie waarin het overlijden van mevrouw Greetje den Ouden Dekkers op 82-jarige leeftijd werd aangekondigd. Zo te zien is zij overleden op de dag dat ik die oude aantekening terugvond in mijn winterjas. Een merkwaardig toeval waarover ik dan ook heb gerapporteerd aan mijn vriend Peter C.

Geen opmerkingen: