15 januari 2018

Wat een weersverandering

Het einde van de Kwinkelier?
Eerst wilde ik deze blog benoemen als "wat een rot weer". Maar wat voor de een rot weer is kan voor de ander juist noodzaak zijn. Daarom is het ook maar goed dat niemand het weer kan beïnvloeden; wat zouden daar een ruzies over ontstaan. Ik verwonderde mij er wel eens over dat boer Dirk, die ik inmiddels al enkele decennia ken over werkelijk van alles liep te mopperen om niet het "k-woord"  te gebruiken; niets deugde van de politiek of andere zaken, maar over het weer hoorde je hem nooit; kennelijk omdat niemand daar iets aan kon doen of veranderen. Maar laten we wel wezen; ik ben niet erg ingelaten met dit weer; word er somberig en rillerig van. Heb de CV ook maar stevig aangezet.
Dan zit ik hier mijn achterstallige blog bij te werken en intussen naar de prachtige orgelmuziek van Bach te luisteren.
Ik heb de blog van vandaag voorzien van een foto die ik vorige week heb gemaakt van de afbraak van het winkelcentrum "De Kwinkelier" in Bilthoven. Toen we hier net waren neergestreken was op deze plek sprake van een open terrein. Niet veel later werd er stevig gebouwd; pilaren met grappige vormen werden geplaatst en bleken later de fundering van het winkelcentrum te vertegenwoordigen. Heel modern onder het centrum met een enorme Albert Heijn zelfbediening een grote parkeerplaats. Met een lift kon je zo van de zaak in de parkeerkelder komen. Het was er zaterdags altijd ontzettend druk; wij maakten er ook altijd gebruik van ook toen we geen auto meer reden. Maar het verviel eigenlijk al snel; werd niet meer geverfdl het plaveisel barstte; er lagen plassen die met vorst voor gemene gladdigheid zorgden. Sinds een jaar of tien ging de loop er ook uit; er vertrokken winkels, te beginnen met de bakker. En nu is het niet meer te houden; een slager heeft het nog geprobeerd maar is vrij snel toch weer vertrokken; de juwelier is weg; de opticien strijdt moedig voort evenals de Spakenburgse vishandel die ook nog eens een stevige concurrent heeft gekregen uit Volendam. Het is gebeurd met de Kwinkelier vrees ik, alle goede bedoelingen van nieuwe vestigingen ten spijt. Mijn gevoelen dienaangaande passen wel bij het vreselijke weer van vandaag.

Geen opmerkingen: