12 januari 2018

Romantische kunst uit het noorden

Detail uit een schilderij
Voordat wij gisteren bij Nathalie op bezoek gingen bezochten we in het Gronings museum de tentoonstelling van Romantische kunst uit het noorden. Lollig dat museum Groningen zich zo afficheert met haar noordelijke ligging; nog niet zo gek lang geleden was er ook een TT van kunst uit Scandinaviƫ en ook nu weer. Kennelijk bestaan er goede banden tussen dit museum en de Scandinavische tegenhangers.
De natuur aldaar is natuurlijk een bron van inspiratie voor de schilderkunst; met name de romantiek liet zich inspireren door de natuur; daarbij denk ik natuurlijk aan Barend Cornelis Koekkoek; daar hing hier ook werk van. De namen van de Scandinavische schilders heb ik aan mij voorbij laten gaan; hun schilderijen echter maakten een diepe indruk op me. Waterpartijen tegen de achtergrond van ruige natuur met rotsen en omgevallen bomen; ijsschotsen in een grote beek. De moeite van een bezoek aan het noorden waard! Kan ik echt eenieder aanbevelen. Die noordelijke musea in NL hebben verrassend mooie tentoonstellingen zoals ik al eerder meldde.
Ruige waterpartij

IJsschotsen in een beek

Geen opmerkingen: