30 juni 2015

Fruit eten op Lesbos

Een wat zielig perzikboompje
Een paar weken geleden las ik in de Metro, het lijfblad van treinreizend NL dat iemand in vrij korte tijd was afgevallen door in zijn dagelijks dieet veel fruit te consumeren i.p.v. calorierijkere voedingsmiddelen. Nou herinner ik me dat ik in 2003, toen ik ook door veel te bewegen en minder caloriën in te nemen ruim 10 kg ben afgevallen veel fruit heb gegeten vooral als maagvulling. Sinds ik dat Metro-artikel heb gelezen heb ik mijn fruitconsumptie fors toe doen nemen, niet in de laatste plaats omdat ik fruit eigenlijk best heel lekker vind. Maar hier op Lesbos is het werkelijk een feest om fruit te eten; rijpe perziken, ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een rijpe perzik heb gegeten. Ik ken ze alleen maar als onrijpe, zure krengen die als je ze bewaart eerder verrot zijn dan rijp. Maar ook abrikozen en natuurlijk volop kersen. Ik smul ervan en laat idd af en toe een maaltijd achterwege die ik dan vervang voor fruit (met een stukje baklava, dat wel).

PS Ik heb deze week perziken gekocht bij Albert Heijn als gevolg van hun elektronische advertentie. Ze waren behoorlijk hard, maar na een paar dagen liggen in het ochtendzonnetje waren ze zacht en rijp geworden en smaken uitstekend!

Geen opmerkingen: