18 juni 2015

Zicht op Zutphen en Riek Wesseling

Gezicht op Zutphen
Voor vandaag had ik mezelf een "daggie vrij" beloofd; drijf ik mezelf vaak op om iedere dag actief te zijn, althans stevig fysiek aan de gang te zijn daar had ik het gisteren helemaal gehad; eerst 16 km gewandeld en daarna nog een rondje fitness inclusief een zware fietstraining dat vond ik eigenlijk wel genoeg. Maar een dag helemaal niets doen, dat is niks voor mij; een dag lezen betekent toch minstens ook onderweg ergens naar toe lezen en een museum bezoeken. Nou ja, m'n Oudemansthee was nagenoeg op dus lekker met de trein naar Zutphen, naar theewinkel "de Pelikaan" en museum Henriëtte Polak bezocht, een klein museum dat er in slaagt om telkens weer een interessante tentoonstelling te presenteren. Nu was er een kleine expositie van portretten van kunstenaars: verrassend. Een zelfportret en de naam sprong er wat mij betreft bovenuit: Riek Wesseling. Ik had nog nooit van haar gehoord, maar twee werken die mij troffen bleken van haar hand te zijn. Ik heb inmiddels een website gevonden die door haar partner na haar overlijden is gemaakt en waarop veel van haar werk te zien is; bijzonder gedétailleerde fraaie tekeningen, litho's en etsen. Ik had graag een van haar kattenportretten of het zelfportret dat in het museum hing hier in de Blog geplaatst maar ik wil geen geduvel met auteursrechten. Kijkt u zelf even naar de hier genoemde websites of liever nog, ga naar het museum Henriëtte Polak in Zutphen; altijd leuk!

Geen opmerkingen: