01 maart 2017

Machinist op de goederentrein

Karakteristieke schoonheid van Brugge
Op tijd opgestaan; uitstekend geslapen dankzij het vroege opstaan van gisteren. Ontbeten in een leuk koffietentje op weg naar het museum van schone kunsten. Brussel is behoorlijk in de ban van de aanslagen; de toegang tot het museum verliep via een metaaldetectiepoortje en nadat onze rugzakken waren gecontroleerd op ongewenste voorwerpen. Het was gelukkig niet druk anders kun je het wel vergeten. Ik bedacht mij dat als dit in ons Rijksmuseum zou moeten dat het dan niet meer werkbaar zou zijn met die enorme aantallen bezoekers. Maar wij waren de enigen die door de controle moesten; het was helemaal niet druk terwijl Brussel toch behoorlijk vol met toeristen was. Een schitterend museum met een interessante collectie; wij waren in het gedeelte met de oude kunst. Mooie beelhouwwerken en enkele imposante schilderijen van Rembrandt en Frans Hals zijn mij bijgebleven. Een museum om vaker te bezoeken.
Daarna zijn we gaan lunchen in de stad; we hebben ons laten verleiden door een "binnenprater"; viel erg tegen na de fantastische lunch van gisteren bij restaurant Chez Léon. Volgende keer kritischer zijn of gewoon weer naar Léon!
"Ons" hotel in Brugge
Naar station Bruxelles Central, vlakbij de Grote Markt gegaan en de trein naar Brugge genomen zoals we hadden gepland. Onderweg uitgebreid gesproken met een jonge vent - hij was "pas" 25 jaar - die treinmachinist op goederentreinen was. Hij moest in Gent zijn; wij gingen nog wat verder naar Brugge. Bij het uitstappen vroeg ik aan een medepassagier of hij ons hier in Brugge een restaurant kon adviseren. Nou adat kon hij wel; hij wist de naam niet maar kon ons duidelijk maken hoe we het konden vinden. We gingen direct op zoek; Brugge is niet zo gek groot en op weg naar het centrum en ons hotel kwamen we er toch langs. En heel grappig kwamen we iemand tegen die vroeg of hij ons kon helpen en die wist direct welk restaurant bedoeld werd en hij moest er zelf ook zijn en bracht ons ter plekke. Hij was vertegenwoordiger in bier meen ik; leuke vent. We reserveerden direct voor de volgende dag om te gaan dineren. Het ging om restaurant de Passage, Dweerstraat 26. 
Deze eerste avond in Brugge hebben we in de buurt van het hotel gedineerd in restaurant De Huzaar. Zo langzamerhand raak ik wat verzadigd van al dat restaurant eten merk ik. Ik wil gewoon weer bonen en groenten en bruin brood uit eigen oven.




Geen opmerkingen: