26 maart 2017

De opera Wozzeck van Alban Berg

Foto gecopieerd van http://www.operaballet.nl/nl/opera/2016-2017/voorstelling/wozzeck
Alban Berg is een componist uit de school van Arnold Schoenberg; atonale muziek, moeilijk toegankelijk voor het ongeoefend oor, maar makkelijker dan de muziek van Schoenberg zelf, althans dat geldt voor mij. Toen ik dan ook zag dat er een opera van hem zou worden opgevoerd stelde ik Roos voor om kaarten te verwerven voor de zondagmiddag matinee. Dat was vandaag, de eerste dag van de zomertijd.
Na de forse etappe van gisteren was ik grondig in slaap gevallen en verkwikt opgestaan. Roos maakte een lekker ontbijtje, koffie en daarna ging ik naar de flat om me om te kleden.
We gingen vroeg zodat we ook de inleiding konden volgen en dat was maar goed ook. De inleiding was voortreffelijk; gaf een indruk van de atonaliteit van de muziek van Berg en de acceptatie hiervan bij de introductie hiervan bij het Weense publiek. Het verhaal van de opera is heel indringend en de atonale muziek die Berg hieronder heeft gecomponeerd paste perfect bij dit verhaal en dat werd destijds door het Weense publiek geapprecieerd; men was razend enthousiast. Hoe het verhaal tot stand kwam werd ook heel goed geïllustreerd door de inleider. Voor de grap zei ik tegen Roos: "die inleiding was zo volledig dat we wel naar huis kunnen gaan". Dat hebben we uiteraard niet gedaan, maar we hebben ontzettend genoten van het geheel. De regisseur had een heel eigen draai gegeven aan de uitvoering; moeilijk te begrijpen maar met de inleiding was het geheel heel goed toegankelijk. En de muzie was weergaloos.
Van de solisten was ik diep onder de indruk. Alleen de naam van Eva Maria Westbroek was mij bekend, wat een stem!, maar ook de andere solisten vond ik weergaloos. En niet te vergeten de dansende kinderen; zij deden het zo ontzettend goed. Dankzij de Swarovski konden we de acteurs heel goed zien inclusief de mimiek; ik was onder de indruk van de mimiek van deze jongsten, de dansers.
Ik ben zo blij dat ik - misschien wat laat, maar niet te laat - de opera als kunstvorm ben gaan waarderen dankzij Roos.

Geen opmerkingen: