14 maart 2017

Dat was heel hard nodig!

Mijn moeder zei eens met enige trots in haart stem: "mijn jongens hebben nooit iets hoeven doen in het huishouden". Anneke riposteerde dat snedig met: "daar pluk ik nog steeds de vruchten van". En inderdaad, mijn kunsten in het huishouden beperken zich vrijwel volledig tot koken, mijn grote hobby. Bedden opmaken heb ik moeten leren; in militaire dienst bakte ik daar helemaal niets van zodanig dat een sergeant het mij heeft voorgedaan. Maar in dienst moest het ook wel heel erg precies! Maar van schoonmaken heb ik volstrekt geen kaas gegeten.
Hedenmorgen maakte Roos mij erop attent dat er vlokken stof lagen in mijn badkamer. De enige oplossing die ik kon bedenken was het stofzuigen. Maar eerst de keuken; die heb ik in haar geheel gedweild en ook het achterbalkon heb ik aangeveegd. Helemaal in de stemming van het schoonmaken ben ik toen aan de badkamer begonnen en eerst, zoals ik al direct van plan was gestofzuigd. Maar ook maar eens met nat gedaan, d.w.z. met schoon warm water en gewapend met schuursponsje, vaatdoekje en lolaborstel. En tot mijn verbijstering zag ik dat allerlei vuiligheid dat mij nooit was opgevallen verdween als sneeuw voor de zon. Met een opgevouwen handdoek onder m'n oude knieën heb ik vervolgens maar de hele grond van de badkamer gepoetst; er kwam toch een smerigheid vanaf?! En vervolgens ook de WC maar eens gepoetst; had ik ook al (te) lang niet gedaan. Ik word zo langzamerhand het prototype van een "vieze ouwe man", als ik niet uitkijk c.q. vrees ik ha ha. Maar m'n ouwe moeder zou ik hiervan toch zeker niet alleen de schuld willen geven, maar mede het gemakkelijke leventje dat ik dankzij mijn twee echtgenotes heb mogen genieten.
Ik zal mijn leven beteren en wat regelmatiger "op de knieën gaan".

Geen opmerkingen: