13 maart 2017

Van Rolde naar Schoonloo

Hunebed bij Rolde, begin van de etappe
Ik liet het afhangen van hoe laat ik wakker zou worden en dat was "pas" om half zeven dus te laat voor het vroege inchecken. Dan maar over de half zeven grens van de avond heen. En dus had ik de ochtend om naar AH te gaan en om alvast kaassaus te maken voor over de bloemkool die ik wil gaan eten. Dus wat bloemkool gekookt voor het kookvocht, bechamelletje met melk en kookvocht en met kaas tot een heerlijke saus gemaakt voor over de bloemkool. Voorgekookte verse worst uit de vriezer en toen naar het station voor de trein van 10.01 uur. Roos zou de zelfde trein nemen voor een klompenpadwandeling vanuit Ermelo en zo troffen we elkaar op het station. Was inderdaad weer een prachtige dag. In Ermelo namen we afscheid. Ik reed door naar Assen en nam daar de bus naar Rolde. Ik stapte uit op de halte waar ik de vorige keer was uitgestapt en kon zo weer verder lopen. En dat begon al direct heel erg op z'n Drenths met een enorm hunebed en verderop nog eentje. Vervolgens ging de wandeling over het tracé van de voormalige spoorlijn naar Stadskanaal; een mooi half open landschap. Halverwege sprak ik iemand die aan de brug over een van de vele stromende watertjes aan het herstellen was. En natuurlijk over het weer en dat het toch wel koud was ondanks de zon. Ik was tenminste blij met fleecetrui en muts; heb ik niet voortdurend aangehad maar toch wel wanneer ik tussendoor even ging rusten en stilzat.
Door een beekdal met een voorde, een beekovergang waar al sinds zeer oude tijden het beekje werd overgestoken door de boeren met karren. Een leuke gedachte; Drenthe is toch een stuk van ons land dat de langste bewoningsgeschiedenis kent en het is bijzonder om daarbij stil te staan. Mesolithicum, trechterbekercultuur; het zegt me niet zo gek veel maar het is wel verdraaid lang geleden; duizenden jaren voor de jaartelling; de tijd van de Egyptenaren en Homerus?!
Prachtige heidevennetje

Dit was echt een etappe om over naar huis te schrijven; toen Roos me op de terugweg daarnaar vroeg via "Hangouts" op de ielepiel kon ik dat tot mijn genoegen vaststellen; dit stuk is echt de moeite waard; de twee etappes door Drenthe van Gasteren naar Schoonloo zijn mooi; het stuk van Zuidlaren naar Gasteren mag je overslaan wat mij betreft. Ben benieuwd naar de Drenthse etappes nà Schoonloo; van Sleen naar Coevorden heb ik al eens gedaan met Luuk; is niet spannend, maar van Schoonloo naar Sleen c.q. Erm moet ik nog voor de eerste keer doen aldus het boekje.
Nog 406 km te gaan!

Geen opmerkingen: