26 mei 2015

Koffie drinken in Konjsko

Op het terrasje bij Konsjko
We komen inmiddels al voor het derde jaar in Macedonië; het Galicica park heeft een plekje in ons hart gekregen door de sfeer die ons bijzonder aanstaat. Peshtani, voorheen vissersplaatsje, Elshani, piepklein plaatsje wat hoger in de bergen en het vrijwel verlaten dorpje Konjsko, dat ik tot nu toe steeds verbasterde tot Koshko. Vandaag zouden Roos en ik een alternatieve opgang naar Konjsko proberen te vinden direct vanuit het hotel. "Ja, dan gaan we lekker koffie drinken in Konjsko", suggereerde ik grappend, want daar is niets; je ziet hooguit een herder of herderin met wat schapen of geiten. De "doorgaande wandelweg" wordt geflankeerd door in elkaar gestorte huizen waarvan een doodenkele misschien wordt bewoond of gebruikt als stal of opslag. Maar hoe anders zou het lopen.
Voor het eerst èchte schapenmelk gedronken
Via de nieuwe route bereikten we een asfaltweg die uitkwam bij een ons bekend kapelletje van St Niclaus. We hebben daar twee sinaasappels zitten eten en toen door naar Konjsko. Je komt dan via de asfaltweg in het dorp en niet via het wandelpad van Elshani naar Racha. En daar stond tot onze verrassing: "Teraza", met de overduidelijke aanduiding van koffie drinken en ..... eten! Een vriendelijke dame bevestigde dat we daar konden koffie drinken en lunchen en dat hebben we uiteraard gedaan. Roos heeft in haar blog daar uitvoerig verslag van gedaan. We werden uiterst vriendelijk ontvangen.
Voor het eerst in mijn 67-jarig leven heb ik verse schapenmelk gedronken; smaakte heerlijk, nog lekkerder dan de rauwe melk van boerderij Boom en Bosch; vol en geurig van smaak door de kruiden die de schapen hier eten.
Roos in gesprek met Kadivka, de schoonmoeder van Irena
Er hingen zelfgemaakte wollen dingen aan de wand; die waren te koop. Ik kon het niet laten en heb twee wollen tassen gekocht; echt iets om er eentje aan Joke te geven. Alles wat geserveerd werd kwam uit eigen tuin en was zelf toebereid. Ik wil hier nog een keer eten; puur Slowfood, spekkie naar m'n bekkie.
In de lobby van het hotel hebben we nog een fles wijn voor een groot deel soldaat gemaakt en toen maar weer eens de oogleden van achteren inspecteren. Wat een heerlijke dag.

PS Terwijl ik de foto's plaats bij deze Blog realiseer ik mij dat mijn grootje vroeger altijd zei dat ik schapenmelk kreeg wanneer ik bij haar de "dubbelgestoomde", oftewel gesteriliseerde melk dronk. Ik vond dat lekker door die andere smaak dan de normale melk. Nooit meer aan gedacht?!

Geen opmerkingen: