31 augustus 2014

Klaviertijger

Prachtige klavecimbels, helaas niet perfect gestemd
Vanmiddag weer naar een concert in het kader van het Festival Oudemuziek in Utrecht geweest. Ik had me erg verheugd op een stevige middag klavecimbel; heerlijk instrument waar je een waterval van klanken aan kunt onttrekken. Denk maar aan het Brandenburger concert nr 5. Er zou muziek van de componisten Kerll en Froberger worden gespeeld door de Roemeense  Alina Rotaru op Klavecimbel solo.
Deze keer had ik werkelijk de beste plaats; eerste rij met vol uitzicht op het klavier van de beide prachtige klavecimbels.
Af en toe hoopte ik op een kleine schoonheid als in de Goldberg variationen, maar helaas het was weer een herhaling van saaie motieven en allemaal heel korte stukken waar het publiek, zichtbaar tot verbazing van de uitvoerder telkens voor klapte; vond ik storend.
Uitzicht over de Nieuwe gracht in Utrecht
Ik had sterk de indruk dat Alina wel wat meer kon dan deze simpele stukjes, maar goed, zo werd er kennelijk gecomponeerd in de 17e eeuw, zelfs aan het hof van de Habsburgers.
Terwijl ik dit schrijf zit ik heerlijk af te reageren met bovengenoemd concert van Bach op m'n oren (wat een enorm verschil, luister maar eens vanaf 6.30 minuten naar de grote klavecinist en organist Karl Richter). Het was prachtig weer; geen onweer zoals op de heenweg, maar een stralende zon. Ik liep door de vrolijke stad, over de twee grachten van Utrecht met hun fraaie uitzichten vanaf de bruggen.
Straks om 20.00 uur tweede bedrijf naar Ars Antiqua Austria met composities van Aufschnaiter en Biber. Ik ben benieuwd.
Helaas niet zo'n mooie foto van eem meer dan voortreffelijk
gezelschap!
Nou, dat was prachtig; we hadden goede plaatsen met vol uitzicht op koor en orkest en konden de solisten dus ook perfect horen. Jongenssopranen en zelfs een enkel meisje erbij. Klinkt zo mooi helder en zo authentiek; ik heb bijzonder genoten; dit maakt alles weer goed.
De zaal was maar half gevuld waarbij alle plaatsen achter het orkest leeg waren gebleven; de organisatie realiseert zich dus heel goed dat die achter-plaatsen de minste zijn; ik vind het een belediging naar het publiek om daar geplaatst te worden met deze renaissance muziek; die is te subtiel voor deze enorme zaal met z'n carré vorm.
Morgen gaan we weer naar Collegium 1704 en hebben we zo op het eerste gezicht weer rot plaatsen in de grote zaal. Nou ja, kan alleen maar meevallen dus; orkest en koor zijn van grote kwaliteit. 

Geen opmerkingen: