25 juli 2014

Je wordt gek van de keuzemogelijkheden

Het overkomt me helaas regelmatig dat ik vergeefs in een winkel kom, zoals laatst bij Kathmandu waar ik een nieuwe rugzak had willen kopen. De verkoper had er ook geen verstand van, zoals ik hoopte en liet mij de keuze maken uit een zee van rugzakken; ik wilde feitelijk gewoon weer degene die ik op dat moment versleten en wel op mijn rug had. "Ja, die is er niet meer", sprak de man met een gezicht van "hoe kun je zo'n stomme opmerking maken". In de "alles moet anders show" van het modernisme heb je ieder jaar een nieuw assortiment nodig nietwaar.
Maar het ergste vind ik het bij de wasmiddelen van Albert Heijn; de keuzemogelijkheid is daar zo groot dat het mij altijd wel zo'n tien minuten kost voordat ik het geurloze en kleurloze wasmiddel heb gevonden dat ik wens. En onlangs was het weer zo ver; het oude pak was nagenoeg leeg zo had ik bij de laatste wasbeurt na onze wandelvakantie in de Eifel gemerkt.
Ik had heel modern zo'n handscanner gepakt, leuke innovatie vind ik, en toen al die schappen langs; boterhamzakjes kon ik niet vinden, melk en room koop ik regelmatig dus dat was geen probleem, augurken waren goed te vinden, pleepapier kun je niet overheen kijken. Maar dan die wasmiddelen; uiteindelijk wel gevonden hoor. "Ecologisch wasmiddel", zonder geur, ik weet niet zo goed wat ik me bij een ecologisch wasmiddel moet voorstellen; waarschijnlijk na het woord "duurzaam" het volgende binnenkort versleten woord.
Maar vanmorgen moest ik koffie zetten en een nieuw pak in het blik doen; blijkt dat ik door de enorme keuze ook bij de koffiesoorten de verkeerde heb gekocht: grofmaling?! Ik word er echt gek van! Maar de koffie smaakte gelukkig prima want ik heb nog drie pakken staan.

Geen opmerkingen: