31 juli 2010

Rijdende koelkasten

Woensdag moest ik vanuit Vaals met OV naar Heeze; we hadden als heidegidsen  met Staatsbosbeheer een excursie over de Strabrechtse heide. Om 6.30 bus 50 genomen vanuit Vaals naar Maastricht. Maar toen ik in de intercity stapte dacht ik werkelijk in een ander seizoen terecht te zijn gekomen. De airco van de trein stond zo laag dat het condenswater was neergeslagen op de ruiten en op de metalen en plastic delen in de coupé. Het was zo ontzettend koud dat ik met opgeslagen kraag de reis tot Weert heb uitgezeten. (Op een thermometer buiten zag ik dat het 18 graden was; niet echt een temperatuur om bij te koelen.) Het enige voordeel was dat de kersen, die ik van vriend D. had meegekregen voor de reis, lekker koel bleven en dan smaken kersen toch het lekkerst. Gelukkig kon ik even bijkomen op het perron in Weert en vooral in de ongekoelde en dus lekker warme stoptrein naar Heeze. En het was toch een heerlijke warme dag; ik moest toen ik naar de heide liep, de meeste bovenkleding in m'n rugzak doen, zulk lekker weer was het. Mooie excursie gehad met veel leerzaams. Op de terugweg het zelfde verhaal; stoptrein lekker maar de intercity weer steenkoud. En dan bus 77 naar de Bilt. Die wordt altijd gekoeld of  het buiten tropisch warm is; ik heb alles weer aangetrokken en kwam verkild thuis in mijn heerlijk warme flat.

En dan te bedenken dat koelen erg veel energie kost?! Onaangenaam en nog onnodige kosten bovendien.

1 opmerking:

Richard Moretsoo zei

soms is het prettig als er wat gekoeld wordt, vooral met die hele hete dagen. Maar we moeten zeker niet doordraaien naar amerikaanse toestanden waardoor je al ziek wordt van het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur of dat je een jas aan moet doen als je ergens naar binnen gaat. Natuurlijke ventilatie volstaat meestal al, gewoon het raampje open. En over het onnodige energiegebruik nog maar te zwijgen, dat ben ik helemaal met je eens.
rimo.