03 juli 2010

Brachinus crepitans

Mijn jongste zoon heeft grote belangstelling voor zowel chemie (dat studeert hij dan ook) en fantasy. Als scriptie onderwerp voor de middelbare school had hij gekozen voor een theoretische benadering van de mogelijkheden dat een draak bestaan zou hebben. Mij had hij gevraagd (tenslotte ben ik ooit afgestudeerd in de chemie, de biochemie nog wel!) of ik theoretische mogelijkheden zag in biochemisch perspectief voor een biologisch gestuurd verbrandingsproces. Tja, ik hielp toen in de stal van een melkveehouder en wist dat een koe in ieder geval enorme hoeveelheden biogas, methaan kan produceren. Maar hoe steek je dat biochemisch dan aan. Daar zag ik eigenlijk niet zo 1 2 3 mogelijkheden toe geloof ik (het is alweer een tijd geleden). Tot zojuist; ik heb het boekje van Chinerey opnieuw van de bieb geleend en ben het hoofdstuk van de kevers, met 300.000 bekende soorten, waarvan 20.000 in NL en België, een goed vertegenwoordigde insectenfamilie, aan het bestuderen. En daar kom ik de "Bombardeerkever", de Brachinus crepitans, tegen. Aldus de tekst kan deze bij verontrusting met een knal een brandende, vluchtige vloeistof uitstoten! Dat heb ik wel eens gelezen; het insect maakt separaat twee stoffen aan die bij vermenging een exotherme reactie aangaan, maar dat het met een vlam gepaard ging wist ik niet.
Dit zou de biochemische ontsteking bij de drakenvlam kunnen vormen. Dus moet ik alsnog de mogelijkheid van het bestaan van een vuurspuwende draak niet uitsluiten!
Misschien is het mogelijk om ooit met gen-technologie, door combinatie van oud dino-DNA, of DNA van de varana, plus DNA voor de pens-aanleg van de koe en DNA voor het mechanisme van de ontstekingsvloeistof van de Brachinus crepitans een ouderwetse draak te construeren om door Joris en Jason en welke helden nog meer, bestreden te kunnen worden.

Geen opmerkingen: