23 juli 2010

Max Dendermonde

Google werkt gratis voor de gebruiker, maar ondertussen word je natuurlijk wel bestookt met verhulde informatie in de vorm van kleine advertenties die betrekking hebben op de inhoud van je mailtjes. Raar eigenlijk dat er kennelijk over je schouder wordt meegekeken wat je nu in je mail schrijft, - al is het maar een computer - maar vaak ook wel handig. Zo heb ik een keer heel makkelijk een firma gevonden die aan ongediertebestrijding deed. En nu vond ik dan een reclame boodschap over de Inca trail en dat deed mij herinneren dat ik nog niet zo lang geleden een korte maar heftige roman had gelezen van Max Dendermonde, de schrijver van "De wereld gaat aan vlijt ten onder". Het boek dat ik las ging uiteraard over Zuid Amerika. Onder de titel "Uit Mexico ben ik gevluchtmevrouwgevlucht!" beschrijft hij de avonturen van een tweetal Nederlandse archeologen en twee sexueel wat ontaarde dames. Op de achtergrond een machtige Mexicaanse echtgenoot van één van de twee, temidden van het sterk feodale, oligargisch bestuurde Mexico. Verder speelt zich een spannende affaire af binnen een Nederlandse semi-enclave van twee Nederlandse archeologen, de Nederlandse echtgenote van de Mexicaan en diens jongere zuster. Tot slot een ontknoping die het midden houdt tussen Roald Dahl en Jan Wolkers. Leuk boek, kan ik aanraden!
De hoofdpersoon diende min of meer als schaamlap om de Inca trail te ontsluiten, (vandaar ook mijn associatie als in het begin van dit Bloggie beschreven), zodat die ingezet kon worden voor moderne toeristen die graag fysiek afzien alvorens zij de ruïnes van de Machu Picchu aanschouwen. Van een voormalig collega heb ik vernomen hoe "heerlijk" het was met bloedzuigers en ander fraais. Ik bekijk het allemaal wel via de foto's die op Internet ruimschoots voorhanden zijn.

Geen opmerkingen: