26 juli 2010

Mijn "Food community"

De "Food Community" (FC) vormt een belangrijk item binnen Slow Food. Maar wat dat nou precies is, daar lopen de meningen nogal over uiteen. Binnen het bestuur van het convivium Utrecht hebben we op mijn verzoek een keer een inhoudelijke discussie gevoerd met als onderwerp de Food Community, oftewel voedselgemeenschap. En toen bleek ook dat er niet alleen zeven bestuursleden waren maar ook zeven meningen over wat een FC nou precies is.
Mijn FC is concreet: het zijn de lokale adresjes waar ik mijn kwaliteitsvoedsel koop, direct van de producent. Natuurlijk is dat de Zuivelboerderij, die ooit de aanleiding vormde om lid te worden van Slow Food. Hier ziet u het prachtige MRIJ vee, het oer-Nederlandse ras dat uitermate geschikte melk levert voor de kaasbereiding (hoog caseïne gehalte).
En het simpele stalletje van meneer Oudhof, deze winter geopereerd en een nieuwe knie gekregen, maar weer paraat op de tuin. De groenten en het fruit zijn van prima kwaliteit.

Komkommers zijn nog gewoon krom, zoals ze horen te zijn, sappig en daarom bijzonder geschikt voor het maken van Gazpacho!



Even verderop wonen particulieren die eieren aan de weg aanbieden. De kippen lopen daadwerkelijk los rond en eten veel groen. Dat vinden kippen niet alleen lekker, maar de eieren worden daardoor ook veel lekkerder, aldus Michael Pollan. Je kunt het aan de dooiers zien, die zijn heel oranje van kleur; dat komt van het caroteen uit het groenvoer. Vroeger had ik zelf kippen en ik ken dus het verschil in smaak. Perfecte eieren dus. Tja, en dan de markt in de Bilt. Misschien niet allemaal direct van de producent, maar wel heel gezellig, net als een boerenmarkt.
En tot slot, mijn smulpaperij leef ik uit bij de HANOS, vroeger de ISPC in Utrecht. Als bestuurslid van Slow Food Utrecht heb ik het recht om daar te kopen; een waar culinair paradijs. Twee tot drie keer per jaar haal ik daar allerlei lekkere kazen, vis en zaken voor de vriezer.

Geen opmerkingen: