11 juli 2010

Moestuin en entomologie

Van vorig jaar, toen ik in de moestuin hielp van een kennis van me, weet ik nog goed hoe dat een voortdurende strijd tegen onkruid en droogte was. Verder die verrekte slakken die alle groen probeerden op te vreten. Nu met mijn eigen "balkonmoestuintje" heb ik die problemen eigenlijk niet, althans dat dacht ik tot gisteren.
Slakken en onkruid ontbreken vooralsnog volledig in mijn balkon bakken. Maar gisteren ontdekten we toch een snoodaard, ongewenste gast in de bak met sla. Het was me al een paar dagen opgevallen dat één van de slaplanten er wat neerslachtig bijstond. Bij het water geven gaf ik wat extra; misschien te weinig ruimte zo naast de opdringerige andijvieplanten. Maar nee, gisteren oogstte mijn partner sla uit de bak en ontdekte een zeer goed doorvoede rups, die zich overduidelijk aan mijn sla-plantje had vergrepen. Uiteraard heb ik het beestje niet gedood maar als de kleine Pjotr uit het lied van drs. P, met een boog voor de wolven gegooid in de benedentuin. Daar hebben de vogels hem ongetwijfeld opgevroten. In het  vervolg dus toch maar speuren naar deze larven van de schitterende lepidoptera, oftewel de vlinders.

1 opmerking:

Azgrut zei

Arme rups. Zat hij lekker aan zijn maaltje, wordt hij zomaar weg gesmeten.

:)