24 juli 2010

Paulo Coelho

Kennelijk ook een bekende Zuid-Amerikaanse schrijver, maar in het boek van Vargas komt hij niet voor, en wat mij betreft terecht. Het boek van zijn hand: "Elf minuten", heb ik precies tot pagina 20 volgehouden. Een keukenmeiden roman en nog slecht vertaald ook, althans grammaticaal klopt hier en daar het Nederlands niet en dat leest niet lekker vind ik.
Maar ook "De heks van Portobello" kan mij niet boeien; een goed boek pakt je vanaf de eerste zin. Een uitzondering wil ik maken voor de Vlaamse schrijver Hubert Lampo. Het duurt in sommige boeken enkele tientallen bladzijden voordat zijn magisch realistische manier van schrijven je meevoert naar vreemde situaties. Meestal als boeiende roman maar in "De zwanen van Stonehenge" als een semi-wetenschappelijk, nauwelijks te begrijpen associatie van historische gebeurtenissen en personen die je hoogstens vaag bekend zijn.
Wat betreft de Zuid-Amerikanen laat ik me toch maar leiden door Vargas.

Geen opmerkingen: