02 september 2022

Nogal een verschil

 Je leest dan wel dat de prijs van energie omhoog knalt, maar tot heden had ik dat nog niet gemerkt. Gas gebruik ik niet; alles werkt met elektra, d.w.z. onze centrale verwarming wordt per flat afgerekend op basis van wat daadwerkelijk gebruikt wordt en dat is met deze warme tijd nog niet aan de orde geweest; gaan we deze winter zien. In mijn flat was het tot nu toe nauwelijks nodig om bij te stoken; met zo veel bewoonde flats om me heen blijft mijn flatje gewoon vanzelf warm; een dikke trui en een elektrische deken in bed helpen me, bij normale kou in de winters van tegenwoordig makkelijk de dag door.
Maar een dezer dagen kreeg ik de elektriciteitsrekening onder ogen; beslaat die al sinds langere tijd 19 euro per maand, daar was hij deze maand gestegen tot 60 euro bij gelijkgebleven verbruik; kortom de prijs per eenheid was verdrievoudigd! "Dasnieniks", dacht ik; wat moet dat voor de laagstbetaalden onder ons wel niet betekenen; een gezin in een eensgezinswoning zal aanzienlijk meer verbruiken dan een eenpersoonshuishouden. Waar gaat dit heen?

Geen opmerkingen: