11 september 2022

Een smakelijk mengsel gemaakt

 Roos had me een hele zak pronkers meegegeven uit haar tuin. Het is niet te geloven wat een grote oogst je kunt genieten van een beperkt stukje moestuin. Het mag dan ook geen verbazing wekken dat vele moestuiniers zich geen raad weten met hun oogst zodra de tijd zich daarvoor aandringt. 
Thuis gekomen moest ik nodig de keuken in om iets te maken. Zoals Anna altijd zegt: e begint met een uitje", en inderdaad sneed ik drie uien grof in stukken en liet die met een flinke kluit boter zachtjes glazig worden. In die tussentijd sneed ik een stuk winterwortel in kleine stukjes en een knots van een aardpeer kreeg de zelfde behandeling en alles ging bij de uien om gaar te stoven. Als smaakmakers een grote schep kerrie en wat paprikapoeder een forse lik sambal en wat gedroogde pruimedanten. Ook het grootste deel van de pronkers sneed ik klein en deed ik erbij. Deksel op de pan en lekker stoven. Ik realiseerde me dat ik er geen vlees in had gedaan maar wel wat nat van de jus, ook voor de smaak en in plaats van bouillon. Toen ik na een uur proefde was ik zeer tevreden. Opdienen met wat gare witte bonen; heerlijk gewoon. Ga ik de rest van de week eten.
PS bleek achteraf wel een hele klus voor het ingewand, dus rustig doseren.

Geen opmerkingen: