10 september 2022

Beetje sinister

 Dat boek van Upton Sinclair, "Olie" schetst een buitengewoon sinister beeld van de politieke en maatschappelijke situatie in de VS van pakweg 120-100 jaar geleden, voor, tijdens en na WO I, de opkomst van de olie industrie en de financiële verwevenheid van politiek en industrie; onderdrukking van het proletariaat en omkoopbaarheid van het politiek apparaat. Het komt me allemaal zo bekend voor. Maar ook de oppervlakkigheid van de bevolking, beïnvloedbaarheid, die Sinclair beschrijft het op een manier dat ik ook bij hem het gevoel krijg dat mij heden bekruipt bij al die samenzweringstheorieën die gangbaar zijn. Ik word een beetje onpasselijk en kan het toch niet laten om verder te lezen. Tot mijn verbazing kom ik zelfs geschiedkundige zaken tegen die mij voorheen onbekend waren zoals naweeën van WO I en de opkomst van het communisme en de inzet van de geallieerden tegen "de roden". Was nieuw voor me en tot nu toe heb ik Sinclair nooit op onwaarheid weten te betrappen wanneer het over geschiedkundige feiten ging. Maar sinister blijft het zoals het er achter de schermen lijkt te gebeuren aldus Upton Sinclair. Het lijkt inderdaad op de keerzijde van wat Ayn Rand ons wijs probeerde te maken.
In deMattheus Passion wordt al afgevraagd: "Wass ist Wahrheit?". Tja, "ik word niet goed", zou Sjef van Oekel zeggen.

Geen opmerkingen: