18 september 2020

Volgende week is Bartho er weer

 De vrijdagmarkt in de Bilt/Bilthoven is mij bijna heilig; het is maar zelden dat ik daar niet "even" naar toe ga. Ik realiseerde mijn gebondenheid met mijn huidige woonplaats sterk op het moment dat ik aan het overwegen was om te gaan verhuizen. Natuurlijk was dat primair ingegeven door het feit dat mijn partner Roos was verhuisd naar een veel rustiger en schoner omgeving: Overijssel, de rustigste provincie aldus Midas Dekkers, die wij overigens ook een keer daadwerkelijk hebben ontmoet terwijl hij lekker in zijn tuin bezig was. Hij heeft gelijk; het is heel rustig en prettig wonen in het Oosten des landes en ik mag er dan ook verdraaid graag zijn. Toen zoon Hugo mij daarbij ook nog eens attent maakte op de - inderdaad- wat aftandse staat van mijn flat en ik er heel erg tegenop zag om die op te laten knappen, heb ik dan ook overwogen om de stap tot verkassen te maken. We zijn toen ook op bezoek gegaan bij een ouderengemeenschap in oprichting die als doelstelling heeft een woongroep-achtige woonsituatie te scheppen; leek me in eerste instantie een aantrekkelijk initiatief. Maar alles nog eens rustig overwegend in mijn, ongetwijfeld wat slordige flatje bedacht ik mij dat deze flat en omgeving gewoon mijn habitat was en dat ik hier wilde blijven, misschien nog tijdelijk, maar voorlopig nog in ieder geval.
En zo liep ik vandaag weer even over de markt; eerst boek van Faulkner - waar ik niet doorheen kwam - terug gebracht naar de bieb en vervolgens even bij "Hans" langs; had eigenlijk niets nodig, maar de muesli was op en hier pin ik altijd wat extra bij voor de aanvulling van mijn contanten. Hans is plaatsgenoot van Bartho, de producent van de overheerlijke geitenkaas die ik door Corona en overdadige warmte al een tijd moet missen. "Volgende week is hij er weer", wist Hans mij te vertellen. Bij John haalde ik 2 kilo Frieslanders, heerlijke aardappelen. Vervolgens nog even langs bij "Alex", de kippenboer voor nog een kilo vleugeltjes; moet ik bakken voor de wandeling met Ab aanstaande zondag. Heb ik dan ook even gedaan, en brood gebakken en een spektaart en de snijbiet die ik bij Theo had gesneden ook toebereid en gegeten: heerlijk! Begrijpt u lezer dat ik me thuis voel in deze habitat; en na alles opgeruimd te hebben ging ik weer fijn naar Overijssel; gezellig bij mijn Roosje gegeten en 's-avonds een glaasje wijn.

Geen opmerkingen: