19 september 2020

Snijbiet a la creme

 Kent u die bladgroente, snijbiet? Nou, ik tot nog niet zo lang geleden niet. Voor het eerst hoorde ik ervan ergens in begin jaren 80, van een toenmalige collega, Malcolm. Hij hoorde dat ik een moestuin aan had gelegd daar in die enorme tuin die we hadden aan de Hoflaan en adviseerde mij om snijbiet te zaaien. "Biet", leek mij niet erg aantrekkelijk en daar is het dan ook bij gebleven. Maar toch ook alweer een flink aantal jaren geleden ontmoette ik "Theo", mijn bejaarde moestuinier, inmiddels een goede vriend en hij had het ook over snijbiet en liet mij een gewas zien met enorme bladeren en dikke stelen. "Hoe kun je daar nou wat lekkers van maken",  vroeg ik ons af. "Gewoon als spinazie klaarmaken", aldus de kenners. Gistermiddag had ik de 's-morgens geoogste snijbiet alvast voorgesneden, gewassen en gaar gekookt; vervolgens met de staafmixer zeer fijn gehakt en aangemaakt met maizena in room, gezouten en met een paar gekookte frieslanders en nog wat draadjesvlees gesmuld! 
Misschien weer zo'n vergeten groente, hoewel ik denk dat de zogenaamde "wilde spinazie" die je zo af en toe wel ergens te koop ziet, gewoon snijbiet is; heeft wat meer uitgesproken smaak dan de hedendaagse spinazie, maar zeker een aanradertje!

Geen opmerkingen: