13 november 2017

Oerwoud in Amsterdam

Dat is toch net echt oerwoud en dat in Amsterdam centrum
Vandaag naar de Hortus Botanicus in Amsterdam geweest; wilde ik nog bezoeken in verband met de planten uit Zuid Afrika die daaar speciaal voor tot bloei waren gebracht. Hier was ik nog nooit geweest en ik moest zelfs opzoeken hoe ik er moest komen; ondanks dat ik vele jaren in Amsterdam heb gewoond ken ik de weg in Centrum-Oost niet goed; was vlakbij het Waterlooplein en ik liep er dan ook moeiteloos op af. De entréeprijs is behoorlijk hoog; 9 euro voor volwassenen, echter niet voor 65-plussers; 5 euro, dat was een meevaller.
De kassen waren al met al bijzonder interessant; Zuid Afrika, Woestijn met vele cactussoorten en vetplanten uit alle verschillende woestijngebieden, gesorteerd naar locatie; oerwoud, warm en benauwd maar heel mooi ingericht; ik kon een foto schieten die echt een impressie van een oerwoudbezoek weergeeft.
Tasmaanse boomvaren. De boomvaren kende ik
van een boek van Oliver Sachs. Nu zag ik deze
vreemde plant voor het eerst in het echt.
In de tuin nog een vlinderkas; heerlijk rustig daar en prachtige tropische vlinders. Al met al was ik snel uitgekeken en liep ik terug naar station Amsterdam CS; het was prachtig weer en als je je een beetje laat leiden door je richtingsgevoel kun je heerlijk dwalen door de binnenstad; over de Kromboomsloot, rustig en mooi en langs de Waag, door de rosse buurt via de oude Kerk en de Zeedijk bereikte ik CS en was ik weer snel thuis.
'sAvonds belde geheel onverwacht jagervriend Jan O.; hij had nogal wat haarwild in de vriezer: "en dat eet jij toch graag", was zijn gevraagde opmerking. Daar gooien wij ons programma voor om, bedacht ik mij en ik sprak af voor de volgende dag. Roos vond dat een prima idee.

Geen opmerkingen: