04 april 2015

Op weg naar Lesbos

De bloemenpracht van het voorjaar op Lesbos
Dat viel niet echt mee. Deze keer ging ik naar Lesbos met Ab en Dick vD op orchideeën- en vogelreis. Maar zo vroeg in het seizoen - het vakantieseizoen op Lesbos begint eigenlijk pas na hun paasdagen - vliegen zijn nog geen directe vluchten van Schiphol naar Lesbos. We moesten met Transavia naar Athene en dan met een uren later vertrekkende vlucht met Aegean Airlines, een dochter van Olympic Airways door naar Lesbos.
Ik heb van alles afgewogen hoe ik de heenreis zou aanpakken; taxi nemen om 4 uur van huis, lopen naar station Utrecht CS en daar de nachttrein nemen van 4.07 uur of met de laatste bus vanuit het Dr Letteplein. Mezelf kennende betekenen alle opties dat ik toch niet kan slapen. Uiteindelijk besloot ik tot de tweede optie voorafgegaan door lekker stepbridge spelen met Roos en samen vroeg gaan slapen. Nou, echt geslapen heb ik toch niet, maar de wandeling naar Utrecht CS deed me goed. Wèl heb ik gemerkt dat 90 minuten voor die tijd vroeg genoeg is om van huis te gaan, dus om de nachttrein van 4.07 te halen hoef ik niet eerder dan om 2.30 van huis te gaan. Verder heb ik gezien dat er een nachtbus rijdt, bus 412 in ieder geval vanaf het Oorsprongpark op de vrijdag- en de zaterdagavond, dus niet iedere dag. Moet ik maar eens uitzoeken voor een volgende keer. Scheelt nog een half uur.
Uiteindelijk was ik dus veel te vroeg op het station, maar daarom niet getreurd. Aangekomen op Amsterdam CS kreeg ik een SMS van Ab: "we vertrekken", waarop ik antwoordde dat ik er al bijna was. Om 5.00 uur was ik op Schiphol en nam ik een traditionele reuzesaucijs. En daar ging mijn telefoon: "Waar ben jij?", ze waren er al. Ik verbaas me altijd hoe snel een reis verloopt met een automobiel als vervoermiddel.
Inchecken en dan natuurlijk weer wachten onder het motte: "vliegen betekent wachten". Want na een door slapen wel erg bekortte vlucht moesten we weer uren wachten op Athene voordat we uiteindelijk landden op Lesbos. Fijn om weer in die inmiddels zo vertrouwde omgeving te zijn.
De man met de auto van de firma Lesvos Car stond ons keurig op te wachten; we vertrokken met Ab achter het stuur naar Skala Sikaminia waar we onze eerste twee overnachtingen zouden genieten. 'sAvonds werd het steenkoud; door de vermoeidheid hadden we daar behoorlijk last van. Heerlijk gegeten in het hotel waarvan de alleraardigste baas Paris heette net als de minnaar van Helena, destijds de mooiste vrouw van de Griekse wereld.
Vroeg naar bed met zo veel mogelijk warme kleren aan en onwaarschijnlijk lekker geslapen.