20 april 2015

Lekker weer in Sougia

Om 6.00 uur staan ze al op hun passagiers te wachten. Drie
Boeings 737's van Ryanair op een rijtje. Foto vanuit de hotelkamer
Gistermiddag met de trein naar Eindhoven, de start van onze trip naar Sougia. Overnacht in het Tulip hotel dat vast zit aan -, of beter gezegd, vergroeid is met het vliegveld Eindhoven. Dat was makkelijk. Misschien wat luidruchtig met landende en stijgende vliegtuigen, maar niets van dat al. De isolatie was zo fantastisch goed dat je echt niets merkte van de vliegtuigen ook al startten en landden ze vlakbij.
We moesten wel weer vroeg op; onze vlucht ging om 8.00 uur lokale tijd, dus de wekker gezet, voor de zekerheid op 6.00 uur. Had ik in het verleden al eens vergeten om de juiste tijd in te stellen toen we met vakantie waren op Lesbos, daar had ik nu vergeten om de correcte NLse tijd weer in te stellen na mijn weekje Lesbos van vorige week. Het gevolg was dat de wekker al om 5.00 uur afging tot groot ongenoegen van Roos.
We waren echt onder de indruk van het hotel en de kamer; wat een gemak zo vlakbij het vliegveld. We liepen zo van het hotel de luchthaven binnen en daar een lekker bakkie gedaan nadat we door de checkin waren. En keurig om 8.00 uur, zoals we dat van Ryanair gewend zijn kozen we het luchtruim. De vlucht ging eigenlijk verdraaid snel; een Elsevier van buurvrouw Drukje verkortte de reis aanzienlijk; om 12.25 uur lokale tijd, dus na iets van 3.30 uur vliegen waren we in Chania. Voor de zekerheid een taxi genomen naar het busstation, noten ingeslagen en met de bus naar Sougia. Een oogstrelend landschap; het leek wel een excursie met de lijnbus van noord naar zuid door Kreta; ruig berglandschap. Op de bergen lag hier en daar nog sneeuw.
Met koekjes en een lief briefje werden we welkom geheten
En daar kwamen we even na vieren aan in het lieflijke Sougia. Eerst een biertje op een terrasje en daarna naar het onderkomen, Aretousa appts. Prachtige kamer en leuke ontvangst door de beheerder en zijn vrouw die ons nog kenden van vorig jaar.
Naar het strand en genoten van de laatste warme zonnestralen; het zeewater viel me reuze mee qua temperatuur. Morgen misschien maar eens gaan zwemmen. Lekker gegeten, wijn ingeslagen, yoghurt e.d. ingeslagen en naar de kamer. Nog wat gelezen en vervolgens enigszins uitgevloerd ingeslapen. Heerlijke eerste dag weer in het bijzondere Sougia.