02 april 2015

Longevity

Longevity, dit woord kende ik niet eerder; las het onlangs in een artikel in het financieel dagblad. Het heeft iets te maken met de lengte, de verlenging misschien beter van het leven; het leven maar zo lang mogelijk rekken; de mens zo oud mogelijk laten worden. In het artikel werd aangegeven dat de schatrijke ICT mensen in de silicon valley longevity als onderwerp voor verder onderzoek en ontwikkelingen hebben gedefinieerd. Ook werd een steenrijke Rus genoemd die een miljard dollar wilde steken in onderzoek naar het transponeren van de menselijke hersenactiviteit naar een ICT systeem; dus je persoonlijke herinneringen en cerebraal vermogen op een systeem zetten. Je zult als geest maar opgesloten zitten in zo'n kassie. Doet me denken aan een verhaal (vast van Roals Dahl) waarin een bak met daarin de hersenen van iemand drijven met daaraan slechts 1 oog aangesloten. Wanneer de vrouw van die man in die ruimte komt kijkt het oog woedend, ik denk uit machteloze woede, net als die geest in dat kastje.
Ergens anders las ik een opmerking van een deskundige die stelde dat de eerste mens die duizend jaar gaat leven nu al ergens op aarde rondloopt?!
Ik gruw van deze ontwikkelingen. Dat steeds verder afdwalen van onze natuurlijke biologische wortels is mij zo wezensvreemd. Het leven is iets dat je doorgeeft, niet iets dat je individueel maar moet proberen te rekken; wat moet je als steeds maar ouder wordende als je alles al tien keer hebt meegemaakt en wat moet je als maatschappij met al die steeds ouder wordenden.
Simone de Beauvoir heeft dat item prachtig uitgewerkt in een van haar romans, ik meen: "niemand is onsterfelijk" waarvan ik me nog de grenzeloze verveling herinner van degene die al 500 jaar leeft. Moet je je nu indenken dat je als persoon tot het jaar 3000 zou leven, net of er nu iemand uit het jaar 1000 hier zou rondlopen; die zou toch al hardstikke gek zijn geworden?! Misschien ligt het aan mijn fantasie hoor, maar ik weet zeker dat ik niet die persoon ben die genoemd wordt als de potentieel duizendjarige; moet er niet aan denken, begrijp ook niet waarom iemand dit poneert. Net zoiets als een bemande reis maken naar Mars; dat moet je gewoon niet willen; leidt tot niets.

Geen opmerkingen: