01 maart 2015

Viola da spalla

Sigiswald Kuijken over
de viola da spalla
Ook vandaag zijn we naar het cello festijn op het conservatorium van Utrecht geweest. We konden onze ogen niet geloven; de beroemde violist en dirigent Sigiswald Kuijken zou optreden op een voor ons onbekend strijkinstrument, de viola da spalla. Met zijn karakteristieke haardracht, inmiddels grijs geworden vertelde hij eerst uitgebreid over zijn instrument. Dat was speciaal voor hem geconstrueerd aan de hand van enkele voorbeelden uit musea en van schilderijen uit de tijd van de barok. Op grond van studie postuleerde Kuijken dat de overbekende cello suites van Bach in de tijd van Bach zelf op de viola da spalla ten gehore werden gebracht. Vervolgens gaf hij een loepzuivere en met schitterende frasering en dynamiek uitvoering aan de eerste suite in G. Ik had direct het gevoel dat de klank mij 200 jaar terug voerde; net als wanneer je de uitvoering van de Goldberg Variationen op de vleugel hoort (de bekende uitvoering van Glenn Gould) of op klavecimbel, dan word je eveneens naar het juiste tijdperk terug gevoerd naar mijn mening. Doet mijns inziens niets af aan de schoonheid van uitvoeringen op hedendaagse instrumenten hoor.
Na afloop en het welgemeende applaus ging Sigiswald pal achter mij zitten in de zaal zodat ik de gelegenheid had om hem te bedanken en ook iets te zeggen over de zo bij deze muziek passende klank van het instrument.
Daarna speelde Joachim Held, ook een corivee op de luit een weergaloze uitvoering van een suite van Bach voor luit. Adembenemend mooi dit instrument waar ik nooit de juiste waardering voor heb opgebracht. We wisten niet wat we hoorden in deze voor dit subtiele instrument zo ontzettend geschikte intieme zaal met het muisstille, jonge publiek van conservatorium studenten. Na afloop enthousiast geklap en zelfs gefluit van dit jonge publiek.
Vervolgens nog twee fantastisch spelende uitvoerenden op de cello waaronder degene die de masterclass had gegeven en een franse docent/cellist die met een waanzinnige vingervlugheid een suite van Bach speelde. We waren helemaal flabbercasted door deze muziekmiddag; wat een kwaliteit!
We dankten Elianne voor de uitnodiging.

Geen opmerkingen: