22 maart 2015

Wat is er nou veranderd?

Regionaal Instituut Dyslexie
Vanmiddag las Roos iets voor waar we beiden nogal versteld van stonden, hoewel, misschien ook wel de bevestiging van een vermoeden. Een docent wiskunde aan het middelbaar onderwijs meldde dat hij een examenvraag wiskunde voor de HAVO uit 1975 niet voor zou durven leggen aan huidige leerlingen van het VWO omdat dat voor hen ondoenlijk zou zijn?! In hoeverre deze opmerking gechargeerd is weet ik natuurlijk niet, maar ik vind het nogal wat als je dit uit "het onderwijsveld" verneemt.
Toen ik afgelopen week op het stationsplein van Den Bosch stond zag ik een gebouw met in grote letters daarop:  "Regionaal Instituut Dyslexie". Dyslexie heb ik in de tijd dat mijn kinderen op school zaten aangemerkt als een obligate manier om langer over een repetitie te mogen doen; in mijn schooltijd werd dat niet onderkend. Maar sinds ik een aantal mensen ken die echt moeite hebben met lezen vanwege dyslexie denk ik daar wel anders over hoor. Maar daar werd vroeger toch niet zoveel aan gedaan.
ADHD, ook zoiets en het vreselijke gebruik om niet te spreken over misbruik van Ritalin om drukke kinderen in de pas te krijgen.
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met deze blog aan moet, maar ik krijg zo'n unheimisch gevoel bij deze waarnemingen die naar mijn gevoel in hun gezamenlijkheid op iets lijken te duiden, iets als maakbaarheid en standaardisering van de mens.

Geen opmerkingen: