10 maart 2015

Wa's da naou?

Magie voor mijn gevoel
Ik kan me nu voorstellen wat de papoea's voelden toen ze geconfronteerd werden met technische ontwikkelingen die ze niet begrepen, waar ze zich geen voorstelling van konden maken, zoals een watervliegtuig of een aansteker.
Afgelopen vrijdag demonstreerde mijn kleindochter, twee jaar oud mij een speelgoedje waar ze op tekende, waar ze op stempelde, waarbij kleur ontstond op een plastic ondergrond, maar die direct verdween als ze met een hendeltje heen en weer ging. Met m'n nagel kreeg ik er geen kleur op, maar met de bijgevoegde tekenstift lukte dat wel, en met de bijbehorende stempels.
Mijn schoonzoon hielp mij uit de droom: "het zijn magnetische ringetjes met kleur die gericht worden door de magnetische stempel of de magnetische stift". "O", wist ik slechts uit te brengen. De technologie schrijdt voort in het kinderspeelgoed; chips zorgen voor pratend speelgoed, batterijen komen er vaak aan te pas. Maar dit fenomeen was toch echt nieuw voor me.

Geen opmerkingen: