03 november 2014

Het vioolconcert van Beethoven

In de eerste klas van de middelbare school heb ik bij de culturele avond een tweede prijs gewonnen met pianospelen. Een klein kereltje met een wit overhemd speelde foutloos 3 stukjes van Bartok en de eerste van de tweestemmige variationen van Johann Sebastian Bach. Die tweede prijs, zo weet ik mij nog van de toespraak te herinneren betrof een derde B na de B van Bartok en Bach namelijk Beethoven. Ik won een langspeelplaat van de uitvoering van dit concert met als solist Yehudi Menuhin.
Mijn ouders hadden in die tijd niet eens een pickup; die hebben ze volgens mij speciaal voor deze plaat en later voor het vijfde piano concert van Beethoven door Van Cliborn aangeschaft. Hij werd zo vaak gedraaid en dat met mijn geheugen voor muziek dat ik iedere nuance van deze muziek en de fenomenale uitvoering door Menuhin kan herinneren. Helaas kwam er al snel een kras in de plaat die het luisteren erg stoorde; dat had je toen nog! Kun je je amper meer voorstellen in deze tijd van CD, mp3 en tegenwoordig vooral Youtube. En daar staat toch een fantastische uitvoering van dit fenomenale werk op! Een uitvoering zonder dirigent met als meestersolist Yoshua Bell. Ik vind de uitvoering nog mooier dan die van Yehudi Menuhin van destijds en dat komt dan zo je koptelefoon binnen! Ars longa! En nu op weg naar het Guggenheim.

Geen opmerkingen: