30 juni 2014

De exploitatie van het angstgevoel

Als ornamenten zijn deze vensters voor de binnentuin.
Van afstand heel imposant en harmonisch ingepast.
Door mijn architectenvriend Peter C. krijg ik steeds meer gevoel voor architectuur. En daar zag ik in Lissabon toch een ongehoord mooi modern gebouw staan aan de rand van de Taag. We zijn er speciaal omheen gelopen en hebben ook binnen gevraagd wat het was. Een binnentuin, die niet alleen van boven maar ook aan de zijkant werd belucht en belicht door een tweetal enorme ovalen, met metalen randen omgorde gaten in de muur trok het oog. Een luchtbrug verbond de twee gebouwen; futuristisch maar van een enorme schoonheid; waarvoor zou dat hier zijn neergezet? En wie financiert zoiets moois?
Bij binnenkomst werden we overweldigd door de enorme hal die uitzicht gaf op de fraaie binnentuin; er stond ook een maquette waarvan Roos een foto nam.
De functionaliteit van het gebouw bleek ook een heel moderne en bijzonder lucratieve: hier werd vroegdiagnostiek bedreven. Je kon hier, zo te zien (misschien ga ik kort door de bocht, maar we hebben het adres van de website) laten onderzoeken of je misschien iets mankeerde en dan direct behandeld worden.

Ai, ai, wat had ik veel liever gezien dat hier een centrum was gevestigd dat zich tot doel had gesteld om de mensen de slechte gewoontes die leiden tot akelige aandoeningen te leren voorkomen; daar heb je meer aan. Wie kent niet het oude gezegde: voorkomen is beter dan genezen. Maar ja, dat laatste brengt veel meer centen in het laatje!

Geen opmerkingen: